Elkészült az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb jelentése, amely rengeteg adattal mutatja be az európai és a világ autópiacát. Összeszedtük a legérdekesebb számokat.
A múlt évben napi átlagban 211 ezer, összesen pedig több mint 77 millió új autó került forgalomba, ami 5,5 százalékos növekedést jelent 2015-höz képest.
Európa lenyomta Amerikát: az európai piacon 4,6 százalékkal 17,4 millió darabra nőttek az eladások, miközben Észak-Amerikában csak 0,7 százalékkal 17,3 millióra.
Ázsia a legnagyobb piac, ott összesen 35,5 millió új autó talált gazdára, ez pedig 2015-höz képest 11 százalékos plusz jelent.
Nyugat-Európában az eladott kevésbé népszerűek a dízelek: arányuk az új autókon belül 49,5 százalékra csökkent az előző évi 51,6 százalékról. Portugália számít dízelnagyhatalomnak, ott az új autók 70 százaléka volt gázolajos, a sor másik végén a norvégok, náluk alig 31 százalékos a dízelek részesedése.
A magyar újautó-piac tavaly egyébként tavaly 25,1 százalékkal nőtt, amellyel hazánk az egész Európai Uniót maga mögé utasította. A sorban Horvátország (23,5), majd Ciprus (22,2) következett.
Az Európai Unió országiban tavaly 16 millió autót gyártottak. Ebben az összevetésben Németország utcahosszal vezeti az uniós rangsort: 5,5 millió autó készítettek ott. A második Spanyolország 2,2 millió darabos gyártással. Az ACEA adatai szerint Magyarország a nyolcadik 728 ezres darabszámmal, ami 8,1 százalékos növekedést jelent 2015-höz képest. Ugyanakkor egy másik szervezet, az OICA (Organisation Internationale des Constructeurs d'Automobiles) szervezet adatai szerint tavaly Magyarországon 472 ezer autó készült. Utánanéztünk annak, hogy miből adódhat két szervezet adatai között lévő eltérés, de a portfolio.hu gyorsabb volt. A lap szerint a magyar magyarországi autógyárak - a Mercedes, a Suzuki és az Audi - durván 534 ezer autót gyártott tavaly, ami 2,5 százalékos növekedés 2015-höz képest. Az adatok alapján feltételezhető, hogy az ACEA-adatsorban rossz érték szerepel Magyarország neve mellett.
Az aceás uniós autógyártási adatokból látszik, hogy a Olaszország, Csehország és az Egyesült Királyság után Magyarországon nőtt a legnagyobb mértékben a legyártott autók száma. Az is kiderül az összesítésből, hogy a régiós országok (Csehország, Szlovákia, Románia, Lengyelország és Magyarország) összesen több mint 4 millió autót gyártott tavaly, ezzel az eredménnyel pedig már a második helyen lennének Németország mögött.