A Fastly biztonsági megoldásokat és tartalomközvetítési szolgáltatásokat (edge computing) értékesít, utóbbiak arra jók, hogy régiónként könnyebben hozzáférhetővé tegyenek egyes online rendszereket.
Bár ezek a szolgáltatások olyan cégektől is megvásárolhatók, mint mondjuk az Oracle, ezek a cégek általában tartós és szigorú szerződéseket kötnek az ügyfeleikkel, esetleg fix havidíjat kérnek. A Fastly modellje ezzel szemben arra fókuszál, hogy pontosan mennyit használja az ügyfél a startup szolgáltatásait, így senki sem fizet feleslegesen.
Gyorsan nő, de veszteséges
A vállalati IT-ben szokatlannak mondható üzleti modell sebes pályára állította a Fastlyt, ami persze még nem nyereséges: bár 2018-ban 144,6 millió dolláros árbevételt produkált, ami 37,8 százalékkal több a 2017-es 105 milliónál, az akkori 32,5 milliós veszteséget tavaly csak 4,7 százalékkal sikerült lejjebb faragni, 30,9 millió dollárra. A Fastlyt Artur Bergman ügyvezető alapította még 2011-ben, ő jelenleg a cég 15,5 százalékát birtokolja. Az August Capital 20,2, az Iconiq 12,8, az OATV 10,7 az Amplify Partners 10,6 százalékot tart a kezében.
A maradék a New York-i tőzsdén kerül a részvényesek kezébe, akik viszont nem szólhatnak bele a cég ügyeibe, mert az általuk vett részvények szavazati értéke tizede lesz a már jelenlévő befektetőkének. A Fastly jelenlegi tulajdonosi köre 98,6 százalékos szavazati jogkört képvisel majd.
Milliókból milliárdok
És hogy mennyi lesz az annyi? A Fastly értékét tavaly 925 millió dollárra becsülték, ebből 220 millió jött olyan befektetőktől, mint a Deutsche Telekom Capital Partners, a Sozo Ventures, a Swisscom Ventures, vagy épp a Battery Ventures és az Iconiq Capital.
Ha ehhez hozzávesszük a 14-16 dollár közötti árfolyamról induló részvényeket, 1,45 milliárd dolláros becsült értéket kapunk, ami jóval több a tavalyi értékelés eredményénél, de még mindig eltörpül az olyan tőzsdei nehézfegyverek mellett, mint a 75,5 milliárdos Uber vagy a profilban jobban ide vágó, 9,2 milliárdos Zoom.
Ennek többek közt az az oka, hogy a Fastly ezeknél a startupoknál kisebb térfélen játszik: a cég bevallása szerint tavaly decemberben az árbevétel 84 százaléka 227 nagyvállalati partnertől jött, amik átlagosan 530 ezer dollárt fizettek az unikornis szolgáltatásaiért. A Fastlynak egyelőre egyetlen székhelye van, a San Francisco-i irodában 489 alkalmazott dolgozik – a Zoomnál ezzel szemben több mint 1300-an vannak.
A Fastly jövőjét illetően a tőzsdei szereplésnél is fontosabb, hogy a szolgálathasználaton alapuló dinamikus díjazás modellje mennyire gyorsan terjed el a vállalati szférában. Bár a megacégek esetében kicsi az esély a teljes szemléletváltásra, azért vannak példák megosztott modellek bevezetésére – ilyen a WebEye új csomagjainak értékesítése, amiről mi is írtunk a Forbes.hu-n.