A Virgin légitársaság alapítója, Richard Branson így látta a történteket: A Brexit-referendum után az angol font értékének csökkenése az amúgy is pénzügyi nehézségekkel küzdő cégre még nagyobb nyomást helyezett, már évek óta küzdöttek eladósodással. A turizmus pénzneme világszerte a dollár – a repülőgépek tankolása és a gépek lízingelése is dollárban történik. Minél gyengébb a font, annál magasabbak a költségek. “A Thomas Cook esetében ez végzetesnek bizonyult.”
Az amerikai Forbes szerint a cég is ezt állította az idei májusi pénzügyi jelentésében, ahol a Brexit körül kialakult káosznak 1,5 milliárd fontnyi veszteséget köszönhettek. A cég CEO-ja, Peter Fankhauser azt is hozzátette, hogy 2018-ban a szokatlanul durva nyári hőhullám is tetézte a gondokat. “A hőhullám és a Kanári-szigetek magas árai visszaszorították az igényt a téli vakációk iránt, a Brexit miatt pedig a szigetországból sokan pénzügyi megfontolásból tolták el a téli kiruccanást inkább idén nyárra. Brexit ide vagy oda, rengeteg légitársaság állt bele a betonba Európában az elmúlt években. Legutóbb a francia fapados, az Aigle Azure ment csődbe, de a múlt héten a szintén francia XL Airways is felfüggesztette a jegyárusítást, és az Air France-hez fordult segítségért.
A Thomas Cook esete azért különleges, mert több százezer utazót érint, és munkavállalók ezreinek sorsát befolyásolja, ráadásul felveti a kérdést is, hogy vajon az európaiaknak egyáltalán van-e még igénye a szervezett utakra, vagy már összerakják maguknak az interneten a nyaralást. Egy 2016-os koppenhágai konferencián Michael O’Leary a szervezett utak haláláról beszélt, köszönhetően azoknak az internetes platfomoknak, ahol az utazók is össze tudják állítani a saját igényeiknek megfelelő utazásokat.
“A tradicionális utazási csomagok iránti kereslet azért csökkent, mert már annyi könnyen elérhető, olcsó szolgáltatást tudnak igénybe venni, online, hogy megoldják maguknak a cégek helyett. Azért tudott ez az iparág fennmaradni, mert 45 évig nem volt más módja annak, hogy az utazók olcsóbban kijöjjenek.”
A számok szerint a németek és skandinávok még hajlandóak befizetni egy szervezett, két hetes utazásra, míg például az angolok és az írek már inkább az amerikai irányba mentek el, és maguknak szervezik a nyaralást.
A cég összeomlásával a légitársaságok jól jártak. A vállalat az Egyesült Királyságban 28 darab A321-200-ast és 7 darab A33-220-ast üzmeltetett, míg a skandináv részlegükben 8 darab A321-200-as , 1 darab A 330-200-as és 3 darab A330-300-as állt szoglálatban, legtöbbjük lízingelt gép. A Boeing 737 MAX-ok botránya után megnőtt a kereslet az kisebb utasszállítók iránt, így talán egyszerűbb lesz újra szolgálatba állítani ezeket a gépeket.
A Thomas Cook további részlegei, köztük a német Condor, a Thomas Cook Airline Balearics és a Thomas Cook Aviation (korábban: Air Berlin Aviaton) még működnek. A Condor a német kormány segítségét kéri egy 200 millió eurós hitelben, hogy fenntarthassa a működést.
A Thomas Cook skandináv vállalatához tartozó dán Spies hétfő este jelentette be, hogy újra repüljenek, és hazavigyék a külföldön rekedt utasokat.
A játék hosszú távú győztesei valószínűleg a már jól pörgő fapadosok lesznek, mint a Ryanair, az easyJet vagy a magyar Wizz, de a Lufthansa, az SAS és az IAG méretű nagyok is jól járhatnak majd.