
A kockázatitőke-befektetők tucatszám hozzák a döntéseket arról, hogy befektessenek egy startupba vagy éppen ne tegyék. A legtöbbször „nem” a válasz. A döntésnek számos oka lehet, többek között az, hogy a startup egyszerűen nincs a befektető fókuszában, avagy nem a kívánt fejlődési szakaszban van. De tegyük fel, hogy ezek a paraméterek pont stimmelnek a befektetőnek – akkor mik lehetnek azok a kérdések, amelyek alapján a kockatőkés eldönti, hogy adjon-e pénzt egy kis cégnek? A Forbes.com 15 meghatározó tényezőt gyűjtött össze.
- Rendben van-e a menedzsment?
Sok befektető szerint valójában a startup mögött álló csapat fontosabb, mint maga a termék ötlete. Döntés előtt meg fogják nézni, hogy a csapatnak megvannak-e a szükséges készségei, lelkesedése, tapasztalata és elszántsága arra, hogy fejlessze a bizniszt. A következő kérdésekre lehet számítani:
- Kik az alapítók és a fő csapattagok?
- Milyen szakterületen vannak tapasztalataik?
- Kell-e bővíteni a közeljövőben a csapatot?
- Miért ez az egyetlen csapat, amely az üzleti tervet meg tudja valósítani?
- Hány alkalmazottja van a startupnak?
- Mi motiválja az alapítókat?
Természetesen azt is meg fogja fontolni a befektető, hogy szívesen dolgozna-e együtt az adott emberekkel a következő 12 hónapban. A legnagyobb kérdés végső soron az, hogy vajon tud-e igazán hinni a befektető a csapatban. A CEO elég tapasztalt? Hajlandó elfogadni tanácsokat? (Az első időszakban célszerű külső tanácsadókat is bevonni.)
- Elég nagy-e a piaci potenciál?
A legtöbb befektető olyan startupokat keres, amelyek képesek lesznek a növekedésre –
vagyis nem érdemes apró ötletekkel előállni.
A befektető tudni akarja, mekkora piacra készül belépni az adott startup, és azt is meg fogja kérdezni, hogy mekkora piaci részesedésre számít. Amerikában a „nagy” piaci potenciál a kockázati tőkések jelentős részének évi egymilliárd dolláros árbevételt jelent.
- Mit ért el eddig a cég? Vannak-e már eredmények?
Az egyik első dolog, amit a befektető meg fog nézni: vannak-e már vásárlók vagy bármiféle korai üzleti siker.
- Készült-e már prototípus, volt-e tesztüzem?
- Ha ez egy alkalmazás, bekerült-e már olyan technológiai platformokra, ahol terjedni tud?
Ha jelent már meg cikk a startupodról, mindenképpen mutasd meg a befektetőnek, akár a pitchelés során is – főként, ha prominens újságról vagy weboldalról van szó!
- Elég lelkesek és elkötelezettek az alapítók?
Sok befektető elszánt, szenvedélyes alapítókat keres. Olyan egyénekről van szó, akik elkötelezték magukat a növekedés mellett, és képesek az akadályokat sorra megugrani?
- Értenek-e az alapítók a pénzügyekhez?
A legjobb vállalkozók számokkal kommunikálják a cégük értékét, ismerik a kulcsfontosságú mutatókat.
- Olyan kolléga ajánlotta a vállalkozót, akiben megbízom?
Ezt a kérdést is felteszi magának döntés előtt a kockatőkés. Márpedig a legjobb módja annak, hogy felkeltsd az érdeklődését: olyan ember ajánlja be a cégedet, akiben megbízik, legyen az egy ügyvéd, egy másik vállalkozó, egy angyalbefektető vagy egy másik kockatőkés.
- Elég érdekes a pitchelés?
Az első dolog, amit a befektető látni akar, még mielőtt találkozik a startuppal, az egy 15-20 oldalas cégbemutató. Érdekes üzleti modellt vár, elszánt vállalkozókkal és jó piaci lehetőséggel.
- Mik a potenciális kockázatok?
A befektető tudni akarja, hogyan készült fel a startup az esetleges kockázatokra, illetve hogyan tudja azokat minimalizálni. Persze minden üzleti tervben vannak kockázatok, ez elkerülhetetlen, szóval készülj fel a következő kérdésekre:
- Mit látsz a fő kockázatnak az üzleti tervedben?
- Vannak-e jogi kockázatok? Megfelel-e a terv a törvényi háttérnek, például adatvédelem-kompatibilis-e minden?
- Milyen technológiai kockázatok vannak?
- Vannak-e szabályozói kockázatok?
- Milyen lépéseket tervezel, hogy ezeket minimalizáld?
- Miért klassz a cég terméke?
Világosan el kell magyarázni a befektetőnek, hogy miért gondolod a termékedet vagy szolgáltatásodat unikálisnak, mi benne a hiánypótló. Jó eséllyel meg fogod kapni a következő kérdéseket:
- Miért fogja érdekelni a felhasználókat a terméked?
- Mik lesznek a fő mérföldkövek (a termék életciklusa szempontjából)?
- Mi különbözteti meg a termékedet a piacon lévő többi terméktől?
- Mit tanultál a termék korábbi fázisából?
- Milyen feature-öket tudsz még hozzáadni?
- Mire fogod használni a kockatőkés pénzét?
Természetesen mindenekelőtt tudni szeretné a befektető, hogy milyen célra fogod használni a pénzét, milyen növekedés várható tőle. Azt is meg fogja nézni, hogy milyen költségeid lesznek, azok nem túlzottak-e (például a marketingköltségek vagy az irodabérleti díj). Arról is meg akar majd győződni, hogy megfelelő mennyiségű saját tőkéd is van a következő mérföldkő eléréséhez.
- Reális-e a cégértékelés?
Ha azt mondod a befektetőnek, hogy a startupodat 100 millió dollárra szeretnéd, hogy értékeljék, miközben semmiféle üzleti eredményt nem ért még el, akkor a tárgyalásnak hamar vége lesz. Igazából az első találkozón nem is célszerű ezt a témát felhozni, legfeljebb annyit mondj, hogy szeretnéd, ha az értékelés reális lenne .
Egy technológiai cég esetében a korai fázisban inkább művészet a cégértékelés, mintsem tudomány.
- Megkülönböztetett technológiáról van-e szó a startupod esetében?
Miután a legtöbb kockatőkés szoftver-, internetes, mobilappos vagy hasonló startupokba fektet, rendkívül fontos megvizsgálni, hogy mennyire újszerű technológiára specializálódott a startupod. A következő befektetői kérdésekre számíthatsz:
- Mekkora lesz az újdonságereje a technológiának?
- Mennyire könnyű másolni?
- Milyen előnyöket hoz a meglévő technológiákhoz képest?
- Mennyire lesz költséges ezt a technológiát beépíteni az egyes termékekbe?
- Mi a cég szellemi tulajdona?
Sok cégnél a siker kulcsa a szellemi tulajdon, nem csoda, hogy ez külön téma lesz a befektetővel folytatott megbeszélésen.
- Milyen fő szellemi tulajdona van a cégnek (ipari titkok, domain nevek, márkanevek, szabadalom, copyright stb.)?
- Mennyire biztos, hogy ez a szellemi tulajdon nem sérti harmadik fél érdekét?
- Mennyire jók a cég pénzügyi kilátásai?
Ha azt mondja a cégalapító, hogy a startup a következő öt évben mondjuk 5 millió dollár bevételt fog elérni, a befektetőt biztos nem érdekli tovább. Olyan cégekbe szeretnek befektetni a kockázati tőkések, amelyek gyorsan nőnek és valamilyen szempontból izgalmasak. Másrészt viszont, ha azt mondod, hogy három év alatt 500 millió dolláros céggé nőhet a startupod, azt sem fogják elhinni, főleg, ha pillanatnyilag nulla a forgalmad. Kerüld az irreális célokat, például biztosan nem hangzik hihetőnek a 400 százalékos forgalomnövekedés mindössze 20 százalékos működési- és marketingköltség-növekedés mellett.
- A céged megfelel minden törvénynek?
Senki sem fog befektetni olyan startupba, amelyik valamilyen szempontból nem felel meg a törvényeknek, peres ügyei vannak, az alapítói vagy a munkavállalói zűrösek.
A Forbes.com cikke elsősorban az amerikai piacon boldogulóknak szedte össze a tanácsait. Ezek a hazai piacon is hasznosak lehetnek, de érdemes észben tartani, hogy a magyar startuppiacon kissé árnyaltabb a kép, hiszen itthon az állam a legaktívabb szereplő. A Forbes tavalyi startupjelentése szerint a három legbőkezűbb alap az SZTA Kárpát-medencei alap, a Széchenyi Tőkealap (SZTA),és a Hiventures Növekedési alap voltak, 20, 22, illetve 24 milliárd forintos keretösszegből ad tőkét a startupoknak.