Joeben Bevirt akkor gondolt arra először, hogy helikoptert épít magának, amikor hétévesen sokadjára tette meg az iskola és az otthonául szolgáló kaliforniai, az LSD-t népszerűsítő hippiközösség közti hét kilométeres utat. „Nagyon-nagyon hosszú volt” – meséli évtizedekkel később Bevirt a Forbes.com-nak: „egy sokkal jobb megoldásról álmodoztam.”
Most, negyven évvel később Bevirt és startupja, a 2009-ben alapított Joby Aviation meglepően jó úton van. Bevirt kaliforniai tanyáján, közel a szülővárosához, félig titokban fejlesztette ki a hatpropelleres, tisztán elektromos meghajtású minihelikopterét, amivel – állítása és a tervek szerint – négy utast lehet majd 250-300 kilométeres óránkénti sebességgel reptetni akár 200 kilométeres távolságba. Mindezt úgy, hogy a jármű elég halk lenne ahhoz, hogy ne zavarja a városi életet.
Bevirt mert nagyot álmodni: járművét úgy képzeli, mint a tetőtől tetőig tartó taxizás óriási hálózatának fundamentumát – amely hálózatot persze ő maga akar kiépíteni és üzemeltetni. Azt ígéri, hogy a légitaxija nem kerül majd többe egy Uber-útnál – avagy nagyjából négy dollárnál kilométerenként. Ehhez hozzátartozik, hogy mivel tömeggyártható verzió még nem készült a gépből, csak elképzelések vannak a végleges fogyasztói árról: elég nagy szórással 400 ezer és 1,5 millió dollár közti összegbe kerülhet majd a repülő.
A 47 éves Bevirt ambiciózus tervéhez már elég komoly befektetőket is talált. Összesen 721 millió dollárnyi bevont forrásnál tart már a Joby Aviation, a befektetői kör pedig elég változatos: az Intel kockázati tőkealapjától, az Intel Venturestől Steve Jobs özvegye, Laurene Powell Jobs társadalmi szervezetéig, az Emerson Collective-ig tart.