A november végén elfogadott határozat célja, hogy a ma gyakran csak nevükben tartós fogyasztási cikkek valóban tartósak legyenek, ezáltal jelentősen mérsékelve a termékek idő előtti kivonása miatt a környezetre háruló jókora terhet. Eszerint az Európai Uniónak többek között a greenwashing ellen is fel kell lépnie. Ez azt a tevékenységet jelenti, amivel a cégek a valósnál fenntarthatóbbnak igyekeznek mutatni a termékeiket és a szolgáltatásaikat – írja a Portfolio.hu.
A határozat emellett felszólítja az Európai Bizottságot, hogy bátorítsa a javítás és újrafelhasználás kultúráját, tegye egyértelműbbé a környezeti hatásokra vonatkozó tájékoztatási kötelezettséget, lépjen fel a félrevezető gyakorlatok ellen, és erősítse meg a fogyasztók használt cikkek piacaiba vetett bizalmát. A törvényhozók a termékek idő előtti elavulása elleni fellépést is sürgették.
A jövőben igyekeznének megszüntetni, hogy a gyártók olyan megoldásokat építsenek be a termékekbe, amelyek lehetséges élettartamához képest indokolatlanul hamar elavulttá vagy használhatatlanná teszik a terméket, hogy új vásárlására ösztönözzék a fogyasztóikat. Az Eurobarometer korábbi kutatása szerint erre valós igény lenne: az Európai Unió polgárainak 77 százaléka inkább megjavíttatná eszközeit ahelyett, hogy újra cserélné. 79 százalékuk szerint a digitális eszközök gyártóit törvényileg kellene kötelezni arra, hogy elősegítsék a javítást.
A képviselők javaslata szerint az Európai Unióban egy olyan harmonizált kötelező címkézési rendszert is be kellene vezetni, ami a tartósságát és várható élettartamát jelezné a fogyasztóknak.