Jump to content

Így változik a Facebook

2019. 05. 06. 22:43

Jelentős változásokat jelentett be a Facebook az éppen zajló fejlesztői konferenciáján. A sakktáblán előtérbe tolta a Messengert és a Whasappot, a legnagyobb platformját pedig finoman háttérbe tolta a cég.

Hogy értsük, miért olyan fontos ez az átrendeződés, képzeljük el, hogy a Coca-Cola Company fő termékét (természetesen a Coca-Coláról van szó) a Sprite és a Fanta mögé rakja be a sorba. Vagy a McDonald’s a harmadik helyre rakja a hamburgereit, a saláták és a kávék mögé. Nos, a Facebook esetében valami hasonló történik.

A legnagyobb platformja, a több, mint 2,3 milliárd felhasználóval rendelkező Facebook helyett több kisebbről beszél annak ellenére, hogy a felhasználói szám mellett a bevételek sorrendje sem indokolja ezt. Viszont a környezet megváltozása igen.

A felhasználók ugyanis most még gyakran, és sokat használják a Zuckerberg közösségi hálózatát, de ezt nem szívesen ismerik be. Régen volt már az, amikor a Facebook trendinek számított. Ma már az idősek körében is az e-maillel egyenértékű, a fiataloknak pedig néha már ciki.

Itt az ideje hát változtatni, és előtérbe tolni azokat a bábukat, amik jobban illeszkednek a megváltozott ízléshez. Az Instagramot, ami sokak kedvence a személyes élménymegosztás miatt és a Messenger-Whatsapp párost, amik a személyes kommunikáció élharcosaiként szeretnének megjelenni. A Facebook tehát előre menekül, de lássuk be, ez nem egy ugrás a vaksötétbe: akkor ugyanis, amikor Mark Zuckerberg kijelentette, hogy a jövő a privát közösségi platformoké, nem talált fel semmi újat.

Elég volt csak néhány ezer mérfölddel odébb fordítani a tekintetét, és példát venni a nagy kínai Facebookról, a WeChatről, ami tulajdonképpen nem is Facebook, hanem egy Messenger (vagy Whatsapp, ha úgy tetszik). Kína vezető közösségi platformja ugyanis nem egy nyilvános megosztásokra épülő hálózat, hanem egy beszélgetés alapú megoldás, ahol a felhasználók szöveges üzenetekben tudnak kommunikálni egymással és a cégekkel. Legalább is ez az alapja a WeChatnek, de igazából ennél sokkal többet jelent a platform: a taxirendeléstől az okmányirodai bejelentkezésen át az offline fizetésig mindent tud a rendszer. Minden olyat, amire a Facebook vezetése elhomályosult szemmel gondolhat akkor, amikor azt mondja, hogy a jövő a privát közösségi platformoké.

Jelenleg még a Facebook a fejőstehén: ők adják a reklámfelületek zömét, és ez hozhatja a bevételek jelentős többségét is, második helyen valószínűleg az Instagrammal. Pontos adataink sajnos nincsenek, de jelenleg a Messenger valószínűleg a sokadik a sorban, hiszen itt minimális a reklámfelületek száma, a fizetési tranzakciók is csak teszt jelleggel vannak jelen, így innen nem sok díjra számíthat a cég.

De képzeljük el azt, amikor majd 1,5-2 milliárd ember ezen a rendszeren keresztül vásárol online, küld pénzt a barátainak, vagy éppen fizet a sarki kisboltban (offline környezetben)! Amikor Messengert fognak használni az emberek tömegesen bankkártya helyett, a cégek pedig fizetnek a rendszernek azért, hogy belistázhassák a terméküket, vagy hatékonyabb ügyfélszolgálatot tartsanak fel.

Így már érezhető, hogy mekkora lehetőség van ebben az egyszerű, üzenetküldő platformban, amelyik éppen csak kezdi bontogatni a szárnyait. Igaz, ezért talán be kell majd áldozni valamilyen szinten a jelenlegi zászlóshajót, a Facebookot. De ahogy a mondás tartja: meghalt a király, éljen a király! Az viszont biztos, hogy a most ismert közösségi médiának hamarosan vége, hiszen az adatvédelmi botrányok után a választások biztonsága és a kisebbségek védelme is egyre nehezebb minden olyan platformon, ami a publikus megosztásra épül.

Ezzel küzd a Facebook mellett a Twitter és a YouTube is. Ezért megoldás a Facebooknak, hogy az üzenetküldő platformjait tolja előre a publikus megosztáson alapuló rendszerének rovására.

Persze ugyanazok a kockázatok a privát rendszerekbe is benne vannak, de egyrészt nem olyan mértékben, másrészt a rendszer zártsága sok probléma mértékét csökkentheti. Arról nem is beszélve, hogy ellenőrizni is nehezebb, mi történik a kiscsoportos, zárt beszélgetésekben, így PR-szempontból is előnyösebb lehet, ha átterelődik a forgalom az új platformokra.

A Facebook tehát a trendeket meglovagolva előremenekül, mi pedig pár év múlva már lehet, hogy csak kis színesként tekintünk napjaink eseményeire. Reméljük a változás nem csak a Facebooknak fogja megérni üzletileg, de a mi adataink és a kapcsolataink is nagyobb biztonságban lesznek.

Az elmúlt két év botrányai, és az ezek nyomán változó közhangulat azt üzeni a cégnek, hogy ha nem változtat nagyon gyorsan az üzletpolitikáján, akkor komoly gondok lesznek.

(Forrás: forbes.hu / fotó: pixabay.com)