17 startup került fel a Forbes idei, a legforróbb magyar startupokat tömörítő listájára, Orosz Bálint neve ezek közül háromhoz is köthető: a Craftban alapítóként, a Recartban és a Shapr3d-ben pedig befektetőként van jelen.
A Craft célja, hogy egy újgenerációs, kifejezetten érintőképernyős eszközökre fejlesztett dokumentumszerkesztőt hozzon létre: vagy, ahogy Bálint fogalmazott a mai Forbes Élőben, azt a frusztrációt akarják megoldani, hogy mindaz, ami szuperül működik a desktopon, mennyire használhatatlan az érintőképernyőn. Megint másképp fogalmazva: „Ha megpróbálsz szövegekkel dolgozni egy mobilon, az az ingered támad, hogy földhöz vágd a telefont. Ez az alapprobléma, amit meg szeretnénk oldani.”
A Crafttal rugalmasan lehet rendezgetni a dokumentumokban, nemcsak „karakteralapon”, hanem az egyes bekezdések között is: abban próbálnak innoválni, hogy megkönnyítsék a gondolatok átrendezését a telefonon is (ugyanúgy, ahogy egy Word dokumentumban is könnyedén tudjuk cserélgetni az egyes bekezdéseket).
Az ötletben nem csak az alapító látott fantáziát, március végén 8 millió dolláros (azaz 2,5 milliárd forintos) befektetési kört zártak olyan befektetőkkel, mint Gareth Williams, a Skyscanner egykori vezére, vagy a Bolt és a Spotify korai befektetője, a Creandum.
A Skyscannerrel már évekkel ezelőtt kialakult egy kapcsolat, Bálint korábbi startupja, a Distinction is dolgozott velük együtt – 2014-ben adta el, becslésünk szerint 3 milliárd forint feletti összegért (Bálint ezt sem akkor, sem most nem kommentálta). A startupból 2017 közepén szállt ki végleg, a Craft ötlete az ezt követő másfél éves „pihenő” periódusban született meg.
„Ennek [az időszaknak] szerves része volt a kutatás-olvasás, light-os munka volt, direkt nem vállaltam kötöttséget” – mondja, hozzátéve, az volt a célja, hogy 2019 elejére körvonalazódjon, hogy hogyan tovább. Valamennyi kötöttséget azért mégis vállalt, ekkoriban alakult ki a Shapr3d-vel és a Recarttal való befektetői kapcsolata.
A befektetés nagy részét (90 százalékát) a csapat felépítésére költik majd: jelenleg tízen vannak, a cél az, hogy negyven főre bővüljenek. A termékfejlesztésnek egyelőre az elején járnak, úgy számol, 6-12 hónap múlva lesz reális a start, sok olyan „funkcionalitás” van, amit még le kell fejleszteniük. „Addig, amíg ezek nincsenek meg, felesleges új felhasználókat behozni, hiszen a nagy részük úgyis kiesik.”