A családtagokkal és a barátokkal alapított cégekkel kapcsolatban általában két iskola jelenik meg. Egyik szerint ez a biztos kudarc, másik szerint a biztos siker titka. Bittera Réka és Tassonyi Csenge esetében az utóbbi történt, de szerintük fontos még a közös cég alapítása előtt megtapasztalni, hogy milyen együtt dolgozni.
2016-ban, karrierjük egyik első állomásán találkoztak. Mindketten az Ubernél voltak gyakornokok, amíg a céget ki nem űzték Magyarországról. A két közgazdász végzettségű lány ekkor külön-külön folytatta, de a barátság megmaradt. Mindketten marketingügynökségeknél helyezkedtek el, de a céljuk ugyanaz volt: kilépni a 9-től 5-ig tartó munkaidőből és saját vállalkozással helytállni a piacon.
„2019 márciusában végül megittunk egy kávét a Mazel Tovban és elhatároztuk, hogy közösen belevágunk” – mondja Réka. Akkoriban látták meg a Hiventures Startupher nevű versenyének a kiírását is, ahová jelentkeztek az ötletükkel, hogy szabadúszókat kössenek össze kis- és középvállalkozásokkal. „A reklámügynökségeknél láttuk, hogy szabadúszókat még mindig kontaktlista alapján keresnek. Erre kerestünk megoldást.” Szerintük a kisebb vállalkozásoknak a reklámügynökségi árak általában megfizethetetlenek, de a megfelelő szabadúszók előkerítésére és a menedzselésére nincsen kapacitásuk.
A szabadúszók oldaláról egy ilyen platformhoz való csatlakozás pedig az ügyfélszerzést és a kapcsolatépítést könnyítheti meg.
A reklámügynökségek és a szabadúszóplatformok között félúton
„Az ötletet egy rövid piackutatással validáltuk. Azóta se kezdünk bele semmibe anélkül, hogy előzetesen ne teszteltük volna.” Az egynapos, húszezer forintból létrehozott fake door teszt alatt 380 érdeklődő regisztrált az oldalukra. Ez volt az első visszaigazolás arról, hogy érdemes a vállalkozásötletükkel tovább foglalkozniuk. Fake door teszt során a weboldalon a felhasználó egy olyan kezdőoldalt lát, mintha az már egy működő vállalkozásé lenne, és csak regisztráció után tudja meg, hogy valóban ez csak egy igényfelmérés volt. Ha egy oldalon ilyen és hasonló szövegekbe futunk bele, hogy „Köszönjük a regisztrációdat, de ez a funkció/szolgáltatás igazából még nem létezik. Értesítünk majd, amint elkészül” akkor fake door teszt alanyai voltunk.
Csenge és Réka ezután a Freelancer Festival és a Freedom X rendezvényein sétált oda vállalkozókhoz elmesélni nekik az ötletüket és arról kérdezni őket, hogy lenne-e igényük a szolgáltatásukra, ha megvalósul. Többen szándéknyilatkozatot is aláírtak.
A Stratupher versenyről végül az egyik nyertes csapatként kerültek ki, akkor még Freeasy néven. A díjhoz hozzátartozott egy 15 millió forintos Hiventures befektetés is, ami elég volt a startup beindításához. Pontos százalékokról nem beszélnek, de még mindig az alapítók a többségi tulajdonosok. „A verseny előtt elhatároztuk, hogyha ezt megnyerjük, akkor nincs visszaút. Ezzel kell foglalkoznunk” – mondja Csenge arról, hogy a startup indulása után nem sokkal mindketten felmondtak a munkahelyükön, hogy a Freeasyvel foglalkozzanak.
A vállalkozás szabadúszóplatformként indult, de 2019 végére újragondolták az üzleti modellt és ehhez új nevet is adtak a startupnak. Ahogy egyre több szabadúszóval és kis- és középvállalkozással találkoztak látták, hogy nem csak az összekötéssel van gond, hanem ahhoz is támogatásra van szüksége mindkét félnek, hogy sikeres projektet tudjanak zárni. Ekkor lett a cég neve Briefly, és kerültek a képbe a projektmenedzserek is, akik szintén szabadúszóként vannak a rendszerben.