Egy madridi designstúdióban dolgozott Molnár Melinda formatervező, amikor 2014-ben elkezdett kutyás kiegészítőket tervezni. Már mellette volt gyönyörű agara, Habók, no meg karizmatikus főnöke, Alvaro intelme: ne csak egy tervező legyen, aki legyártatja a tárgyait mással, hanem kivitelező is. Elkezdte feltérképezni a piacot. Nagyon szép, hagyományos nyakörveket talált a spanyol bőrdíszműves boltokban és kevésbé elbűvölő kínai nyomtatott szalagosakat itthon. A spanyolból kiindulva picit moderenebb, a kortárs vizuális világra jobban reflektáló kutyás kiegészítőkben gondolkodott. Kitalálta, miben lehet egyedi: összekapcsolja a termékeket egy művészeti irányzattal. Így készített Bauhaus-kollekciót, annak jellegzetesen geometrikus formáit és színeit felhasználva.
Ekkor még egyáltalán nem akart márkát építeni. A sikere azt mutatta: ebbe érdemes jobban belemerülni. Legutóbbi kollekcióját, sorban a hatodikat –amit New Wave-nek nevezett el – a nyolcvanas évek zenéje, a Joy Division, a Blondie és a New Order inspirálta. Ezek a zenék egy nagyon erős hangulatot, feelinget hívtak elő benne, ami megjelent a terveiben. „A sütőtök szín ikonikus lett a New Wave-ből. A feketével együtt nagyon egyértelműen felidézi nekem azt a hangulatot” – mondja Melinda.
„Azt a visszajelzést kapom, hogy egyértelműen karakteres színpalettával dolgozom. Amit kimondottan fontosnak tartok: egymással kombinálható legyen minden szett. A színekben van egyfajta évszakosság, de inkább a slow irányzatot követve körülbelül másfél évente hozok ki új kollekciót.”
Tavasszal jön a vegán kollekció
Melinda idegenkedik a műanyagtól, erős a kötődése a természetes anyagokhoz. Egyetemi évei alatt inkább fával és kerámiával dolgozott, a nyakörves projekt kapcsán jött a bőr, Berecz Vanda iparművész tanította az alapokra. Kevesellte a tudását, ezért elvégzett egy OKJ-s bőrdíszműves-tanfolyamot is. „Imádok a bőrrel dolgozni, nemes, finom anyag, mindig másként viselkedik, folyamatos tanulást jelent. Nagyon precízen kell vele bánni, mert ha az ember hibázik, nem sok módon javíthatja.” Az alapanyagok nagy része olasz import. A koronavírusjárvány első hulláma alatt volt is emiatt némi fennakadás az anyagbeszerzésben.
Érdeklődése egy ideje a körforgásos design felé fordult, Morvay Mátéval tavaly parafából újrahasznosítható építőjátékot készítettek egy kávézóba, és ezt a projektet folytatják Makeunmade néven. Ez is közrejátszott abban, hogy tavasszal szeretné kihozni első vegán kollekcióját, mert hosszadalmas kutatás után megtalálta hozzá a megfelelő alapanyagot.
A biztonság prioritása
Habók kutyáról nem állíthatjuk, hogy egy neurotikus alkat, rajta nehéz kipróbálni, hogy mit bír ki egy kiegészítő. Szerencsére van néhány Madzag- „törzsvásárló”, aki nála jóval aktívabb, és boldogan végigcsócsálja az új választékot. Az biztos: fontos a nyakörv szakítószilárdsága, az erős rögzítése, mert a biztonság a prioritás. Fontos, hogy folyamatosan tartson, nehogy kibújjon belőle a kutya, ha konfliktusa akad vagy megijed. Nem beszélve arról, hogy állnia kell a bőrnek a pocsolyát, a sarat és a havat is, szóval nem árt, ha jól takarítható.
Melinda örülne, ha ez minden piacra lepőnek egyformán lényeges lenne. Sokan ugyanis olyan nyakörvet készítenek, amely egyáltalán nem biztonságos. A kisállat élete múlhat ezen. „Iszonyú nagy felelősségünk van egy pici tárgyon keresztül. Ha ezt nem érzi a készítő, veszélyes lehet.”
Madzagos kutyák a világban
A vállalkozás a nevét Melinda egyik barátjától kapta, aki madzagnak nevezte a pórázt. A cég szépen, organikusan növekszik – a bevétel négymillió forint körül alakult tavaly. A koronavírus dacára elég stabil lett a 2020 is. Megerősödött annyira a márka, hogy kicsit bővülni tud, és Melinda most megpróbálja kiszervezni a gyártás egy részét.