Jump to content

Tippek, ha főnök vagy

2021. 08. 18. 16:35

Hiába bizonyítja tanulmányok tucatja, hogy a delegálás olyan létfontosságú üzleti készség, ami jócskán növeli a cég produktivitását, a vezetők csupán 15 százaléka gondolja úgy, hogy annyit delegál, amennyit valójában tudna.

dailyinfographic.com összeállítása szerint ideje elfelejteni azt a nézetet, hogy ez csak a munka lepasszolását jelenti. Helyette gondoljunk rá úgy, mint a cég növekedési érdekeit szolgáló cselekvésre! A gallup.com tanulmánya szerint az a CEO, aki megfelelően delegál, akár 33 százalékkal nagyobb árbevételt is bezsebelhet a cégének.

A vezetők feladatainak körülbelül 20 százaléka végeztethető el másokkal úgy, hogy közben nem szenved kárt sem az ő, sem a csapata produktivitása.

Egyelőre nem delegálsz eleget, ha:

  • Túl sok döntést kell túl rövid időn belül meghoznod. Ha minden apró kérdésre neked kell megtalálni a megfelelő válaszokat az elveszi az energiát a valóban fontos és nagy döntések meghozatalától.
  • A napod egy meghatározó részét rutinfeladatokkal töltöd. Vezetőként ettől értékesebb az időd.
  • Állandóan időhiányban szenvedsz. Ez azt mutatja, hogy még nem tudtad jól különválasztani azt, hogy mi az, amit delegálnod kell.
  • Nem fejlődnek a csapattagjaid készségei. Ha nem adsz nekik nagyobb felelősséget, nem is fog.
  • Túlságosan ragaszkodsz a kontrollhoz. Bízz a csapatodban és hagyj nekik szabadabb mozgásteret a saját, és a céged hatékonysága érdekében!
  • Olyan feladatokat is elvégzel, ami nem szerepel a munkaköri leírásodban. Nem véletlen nincsenek ott. Keresd meg azt a munkatársadat, akinek valóban el kéne végezni őket, és aki a legalkalmasabb rá!
  • A csapatod nem hatékony. Ha túl sok kihívásmentes feladatot kell nekik elvégezniük, akkor csökken a motivációjuk és a hatékonyságuk is. Adj delegálással felelősséget, és fejlődési lehetőséget a kezükbe!

Jobban fogsz tudni delegálni, ha:

  • Visszajelzést kérsz arról, hogy mennyit és hogyan delegálsz. Segíteni fog a fejlődésben, ha jobban átlátod a folyamatot.
  • Szokássá teszed a munka átadását. Minden feladatod előtt kérdezd meg magad, hogy van-e valaki más, aki ezt el tudja végezni.
  • Időt, pénzt és energiát fektetsz abba, hogy fejleszted a csapatod. Minél képzettebbek lesznek, annál könnyebben meg tudsz bízni bennük, és látni fogod, hogy képesek a feladat elvégzésére.
  • Visszajelzést kérsz a delegált feladatról attól, aki elvégezte. Így a jövőben könnyebben tudni fogod, hogy melyik munkatársadnak milyen feladatot tudsz átadni.
  • A sikereket nem a sajátodként, hanem a csapat sikereként kommunikálod.
  • Ha egyszerre csak egy feladatot végzel el. Ha egyszerre több felé próbálsz figyelni akkor átlagosan 40 százalékkal csökken a hatékonyságod. Ahelyett, hogy több mindent szeretnél egyszerre csinálni, csinálj egyet, a többit add át másnak!
  • A csapatod erősségeire fókuszálsz. Ahelyett, hogy azt az embert kérnéd meg a feladat elvégzésére, aki a legkönnyebben elérhető, előbb mérd fel, hogy ki rá a legalkalmasabb és kinek vannak meg hozzá a megfelelő készségei.
(Forrás: forbes.hu / fotó: pixabay.com)