Jump to content

Ne jelentsen problémát a jövő

2020. 08. 30. 09:29

Az elmúlt hetekben erősödnek a hangok, melyek szerint jön a második hullám. Sokakban ott a kérdés: biztosan jön? Ha igen, ugyanolyan lesz mint az első? Hogyan tervezzem az őszt a cégemben? Mit kell tennem, hogy túléljünk? Tuti recept biztosan nincs, de ha leszűrjük az első hullám tapasztalatait, néhány értékes következtetést levonhatunk.

1. Optimalizáld a folyamataidat

Az első hullám elhozta a home office világát. Szakértők szerint éveket ugrottunk előre ezen a téren, és ez így van jól. Most van itt az idő, hogy a home office tanulságait rendszerbe szedve szintet lépjünk cégünk hatékonyságában is.

Az a vállalkozás fog túlélni, amelyik ugyanolyan hatékonyan tud létezni, ha a munkatársak egy ideig nem találkoznak személyesen. Mi kell ehhez?

  • Hatékony, jól optimalizált folyamatok
  • Működő ERP és CRM rendszerek
  • A munkatársak szándéka és képzettsége

Minden új tapasztalatot, amit a COVID alatt gyűjtött a cég, érdemes dokumentálni, majd ez alapján egy megfelelő rendszerbe tenni. Érdemes erre heti célokat kitűzni, hogy folyamatosan fókuszban legyen.

Mi így csináljuk:

  • Indítottunk egy céges Google Site-ot, ahova minden tapasztalat és folyamat bekerül. Azért a Site-ot választottuk, mert jól strukturálható és vizuálisan könnyen értelmezhető.
  • A kész folyamatokat átbeszéljük.
  • A leírt folyamatot felépítjük Google Sheetben, a CRM rendszerünkben, vagy ahol éppen követni szeretnénk a folyamatot.

2. A csapat önálló és tervez

Az első hullám legnagyobb eredménye volt a mi cégünk életében, hogy a csapat megtanult tervezni. Korábban a vezetők feladata volt a tervezés, most szó szerint mindenki magának tervezi meg a hetét.

Ez azért kulcstényező, mert így a fókuszpontok a helyükön vannak a hét teljes egészében, továbbá azért, mert a csapat összhangban tud dolgozni, ismerik egymás kihívásait. Óriási löketet adott a napi stand-up.

Mi így csináljuk:

  • A vezetők havi célokat tűznek ki, egyeztetve a munkatársakkal. Ebből egy Google Sheet készül, mely minden területre tartalmaz számszerű és projektcélokat.
  • A havi tervből a munkatársak heti tervet készítenek, mely három pillérre épül: heti célok, napi célok, napi feladatok. Ezt naponta frissítjük.
  • Minden reggel 8:30-kor a teljes csapatnak napi stand-up van: Mi történt tegnap? / Mi a mai cél? / Hol van elakadás? A stand-upon bárki részt vehet online is.

3. Mindenre legyen még egy beszállító

Jó beszállítót találni szinte bármely területen nehéz. Ráadásul az elmúlt időszak e tekintetben is nagy változást hozott.

  • Az üzleti információs rendszerekben túl régi adatok vannak, többnyire nem relevánsak, így csak korlátozottan segítik a döntést.
  • A rendkívül gyorsan változó környezetben a számok egyébként is túl kevés információértékkel bírnak.
  • A hibázást nincs idő korrigálni, így a nyomás nagyobb, hiszen a rossz döntés a cég életébe kerülhet.

Az elkövetkező időszak nyertesei lehetnek a lokális üzletek, a gyors és hatékony kiszolgálás, hiszen a globális ellátási lánc lassul. Ezzel együtt a termelés folytonosságát biztosítandó nem engedheti meg magának senki, hogy ki legyen szolgáltatva egyetlen beszállítónak.

Éppen ezért fontos, hogy minden kulcsterületre legyen több (tartalék) beszállítónk. A kiválasztást most érdemes elkezdeni.

Mi így csináljuk:

  • A mai napig nézzük a számokat (árbevétel, foglalkoztatottak létszámának változása).
  • A számoknál is nagyobb hangsúlyt kap két dolog: a cégvezető személye és a cég értékelései. Ez a kettő döntő tényező. A referenciák, mert lenyomatot adnak a partnerkapcsolatokról, a cégvezető pedig azért, hogy képes-e átvinni a vállalkozását egy újabb krízisen.

4. Megrendelők – Érj el új vevőket korszerű eszközökkel

Az online tér óriási lehetőséget rejt magában azok számára, akik tudják használni. Amikor a személyes találkozások korlátozva voltak, mindenki mindent online keresett. És azok voltak előnyben, akik nemcsak megtalálhatók voltak, hanem a megfelelő módon voltak megtalálhatók.

Képzeld el, amikor egy évben egy hetet töltesz külföldön, akkor nem akarod az idődet rossz éttermekre pazarolni, ugye? Akkor nem fér bele egy rossz választás. És mit teszel? Tripadvisoron már jó előre kiválasztod a legjobb éttermeket. Na, nem az árbevétel, vagy a székek száma alapján. Az alapján választasz, hogy mit mondanak, akik már jártak ott.

A következő időszakban az online térben minden társadalmi bizonyíték (social proof) jelentősége extrém módon megnő.

Ha újra korlátozódik a személyes találkozás, kizárólag az fog dönteni, hogy kiről mit mondanak az interneten.

Úgy is mondhatnánk: az vagy, amit az interneten találnak rólad. Vagyis: legyen sok és nagy kiáramlásod, és minden létező csatornán gyűjtsd a társadalmi bizonyítékokat (értékelés, vélemény, referencia, cikk).

Mi így csináljuk:

  • Megújítjuk a weboldalunkat.
  • Intenzíven jelen vagyunk a közösségi csatornákon, hogy növeljük a kiáramlást.
  • Hetente kérjük meg a partnereinket, hogy értékeljék az együttműködést, hogy aki ránk keres, azonnal lássa, milyen velünk dolgozni.

5. Erősítsd meg a kapcsolati hálódat

Ahogy említettem, az elkövetkező időszakban a lokális üzletek jelentősége megnő, akkor is, ha nem ők a leghatékonyabbak, vagy a legolcsóbbak. Hogy miért? Mert ők nagyobb biztonsággal tudnak szolgáltatni. A lokális biznisz pedig kapcsolatok útján terjed a legjobban.

Kapcsolatot építeni nem akkor kell, amikor szükség van rá, hanem az előtt.

Mondhatjuk úgy is, hogy a vetés-aratás törvénye itt kiemelten érvényesül. Így tehát most, amikor még minden rendben, fektess minél több energiát a kapcsolati hálód építésébe, hogy később, amikor szükséged lesz rá, rendelkezésre álljon.

Mi így csináljuk:

  • Részt veszünk minden konferencián / rendezvényen, ahol csak tudunk.
  • Kiemelt figyelmet fordítunk a partnereinkkel való rendszeres és személyes kommunikációra.
  • Extra eseményeket szervezünk (közös futás, kirándulás).
(Forrás: forbes.hu / fotó: pixabay.com)